Bezpieczny Tir 

Serwis redagowany przez Dolnośląski Ośrodek Szkolenia i Informacji Transportowej
Ubezpiecznie Odpowiedzialności Zawodowej Przewoźnika

BEZPIECZNY TIR

Serwis BezpiecznyTir.pl ma na celu rozpropagowanie idei bezpiecznego transportu, w ujęciu całościowym, włączając takie, często pomijane aspekty, jak: bezpieczeństwo dróg, bezpieczeństwo środowiska, świadomość społeczna, infrastruktura itp. nie zapominając przy tym o podstawowych kwestiach, czyli bezpieczeństwie kierowcy, ładunku, transakcji itd.

Naszym zdaniem kluczowe znaczenie ma uświadomienie ludziom, zarówno z branży transportowej, jak i „z zewnątrz”, że transport drogowy jest siłą napędową gospodarki. Bez sprawnego transportu miasto, region, kraj czy nawet cały współczesny świat, nie jest w stanie normalnie funkcjonować i nie ma absolutnie żadnych szans na rozwój. Przypomnijmy sobie historię: Wszyscy starożytni zdobywcy zaczynali od budowy dróg na nowych terytoriach, aby zapewnić ciągłość dostaw (czyli transport) żywności i oręża dla swoich armii. Miasta położone wzdłuż szlaków handlowych rozwijały się najszybciej. Nawet złej sławy Hitler swój podbój Europy zaczął od budowy dróg. Współcześnie każde dziecko, grając w dowolną grę określaną jako „strategia gospodarcza” (a takich gier jest naprawdę ogromna ilość) wie, że, żeby móc swoje społeczeństwo (plemię, nację, wioskę, krainę) rozwinąć, to trzeba mu zapewnić głównie infrastrukturę transportową.

W zasadzie trudno zgadnąć, co myśli przeciętny człowiek jak widzi ciężarówkę… Może coś o hałasie, smrodzie, zniszczonych drogach, wypadkach? Niezależnie od szczegółów, w 90% przypadków są to myśli o negatywnym oddźwięku. To właśnie chcemy zmienić. Jeżeli masz czas, żeby czytać ten tekst, zrób sobie 15 sekund przerwy i rozejrzyj się wokół siebie. Monitor, czy kartka na którą patrzysz, Twój długopis, całe Twoje ubranie, jedzenie, które masz w domu w lodówce, paliwo w Twoim samochodzie. Ile z tych rzeczy zrobiłeś sam, lub otrzymałeś od osoby, która sama to wytworzyła z samodzielnie otrzymywanego surowca? Prawdopodobnie nic, lub bardzo, bardzo niewiele w skali rzeczy, które posiadasz. Największą bolączką współczesnego transportu jest fakt, że ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że bez niego nie daliby rady funkcjonować. Większość z nas kupuje jedzenie w marketach lub osiedlowych sklepach. Czy to jedzenie w niezbadany sposób teleportuje się z pola na sklepowe półki? A malutkie śliczne wróżki wiozą tworzywo sztuczne lub naturalne włókno do fabryki, w której robi się nici, następnie zastęp króliczków turla kłębki noskami do tkalni, a stamtąd ptaszki niosą tkaninę w dziobkach do szwalni i na sam koniec ten sam magiczny teleport, co w wypadku jedzenia, przenosi w niewyjaśniony sposób gotowe ubrania na sklepowe wieszaki. Mało kto jest w stanie znaleźć w domu jakąkolwiek rzecz, w powstawaniu której nie brałby udziału transport. Nawet rolnik bardzo często KUPUJE nasiona, które są PRZYWOŻONE do sklepu/hurtowni. Laurka zrobiona własnoręcznie przez dziecko nie istniałaby, gdyby jakiś paskudny, hałaśliwy, śmierdzący TIR nie przywiózł do sklepu papieru i kredek. To tyle w kwestii łopatologicznych faktów. Osobom, które nie czują się przekonane, proponuję wyobrazić sobie, jak miałby wyglądać transport wodny do Łodzi, lotniczy do Kołobrzegu lub kolejowy do Czeladzi. Kiedy można stosować alternatywne metody TO SIĘ JE STOSUJE. Niestety NIE ZAWSZE MOŻNA z różnych względów.


(Aby włączyć polskie napisy, kliknij na biały prostokąt z kreseczkami)

Teraz może kilka słów wyjaśnienia, skąd, poza niewiedzą i nieświadomością, tyle niechęci wobec transportu samochodowego. Głośno było ostatnimi czasy o przedszkolankach znęcających się nad dziećmi. Wniosek: Zamknijmy wszystkie przedszkola, bo to izby tortur, a przedszkolanki to chore psychicznie sadystki (to oczywiście sarkazm - przepraszam wszystkie normalne przedszkolanki, które mogły poczuć się urażone). Po komunikacie, informującym, że trzeźwy mężczyzna w średnim wieku spowodował wypadek, powinniśmy odebrać Prawo Jazdy wszystkim mężczyznom w średnim wieku, ponieważ stwarzają potencjalne zagrożenie. Przepraszam za nietypowe porównanie, ale sytuacja kierowców i transportowców ogólnie, jest chyba najbliższa sytuacji kibiców – Kilku nieodpowiedzialnych kiboli wyczynia głupoty, które świetnie się sprzedają w mediach jako kolejna „afera” z udziałem tej szkodliwej grupy społecznej, którą należy szkalować i jak najszybciej wydalić ze zdrowego organizmu narodu, a ogromna ilość (w praktyce zdecydowana większość) porządnych i odpowiedzialnych ludzi należących do tej grupy jest zaszczuta, poniżana i obrażana właśnie z powodu nieświadomości społeczeństwa, manipulacji mediów i GŁÓWNIE głupoty jednostek.

Jeżeli kierowcy osobówek (jednostki) powodują wypadki – zwiększamy ilość i rodzaje akcji promujących bezpieczeństwo na drogach. Jeżeli przedszkolanki (również jednostki) znęcają się nad dziećmi, wzmagamy kontrole i dbamy o bezpieczeństwo w placówkach. Jeżeli kierowcy ciężarówek (jednostki) spowodują korek na drodze – mamy ochotę palić na stosie lub utopić w oceanie, a wystarczyło by postąpić analogicznie, czyli zwiększyć bezpieczeństwo transportu, np. w tym przypadku poprawiając drogę, żeby ciężarówka mogła bezpiecznie przejechać w normalnym tempie, budując odpowiedni parking, aby można było zjechać i przeczekać nie narażając się na kradzież ładunku, lub właściwie oznaczając objazdy, bo czasem warto wziąć pod uwagę, że kierowca, który wiezie piękne buty z Włoch niekoniecznie zna na pamięć dokładną topografię Skierniewic z uwzględnieniem aktualnych robót drogowych.

Tu dochodzimy, a w zasadzie wracamy, do początku, czyli do bezpieczeństwa transportu: Bezpieczeństwo to nie tylko Pan Zbyszek, którego trzeba nauczyć jeździć i zapoznać szczegółowo z przepisami drogowymi. Istnieje ogrom przepisów transportowych, które Pan Zbyszek powinien znać. Istnieje bardzo duża ilość zagadnień naukowych z fizyki, takich jak mechanika, hydraulika, dynamika itp., które Pan Zbyszek musi opanować, żeby zostać kierowcą zawodowym i żeby wiedzieć jaka jest droga hamowania pojazdu, jak bezpiecznie umocować ładunek, jaki „żagiel” może się zrobić z naczepy przy silnym wietrze. Nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale Pan Zbyszek bardzo często ryzykuje zdrowiem, a czasem nawet życiem, wożąc dla nas telewizory, komputery, samochody czy proszki do prania. Kierowca musi wiedzieć na który parking może zjechać, żeby go nikt nie pobił i nie ukradł samochodu z ładunkiem (wszystkim patrzącym w tej chwili z kpiną na twarzy uświadamiam: nie, to nie jest film sensacyjny i tak, naprawdę często kradną, dosyć często, przy stawianiu oporu uciekają się do przemocy fizycznej, sporadycznie strzelają (częściej tylko grożą użyciem broni) i jeszcze: tak, to może zdarzyć się nawet kierowcy wiozącemu piasek lub papier toaletowy, bo już sama ciężarówka jest warta majątek, a może się przytrafić, że złodziej nawet nie wie, jaki jest ładunek). Dlatego też nasz Pan Zbyszek powinien znać oznaczenia wozów policyjnych, bardzo uważać na „wypadki” na poboczach i wiedzieć jak się zachować, kiedy mu osobówka celowo i bez wyraźnej przyczyny zajeżdża drogę. Pan Zbyszek musi też wiedzieć jak obchodzić się z ładunkiem, bo jeżeli wiezie Wam paliwo, proszki do prania, perfumy, płyn do naczyń itp. to uszkodzenie takiego ładunku byłoby bardzo szkodliwe dla środowiska. Natomiast Pan Kaziu, szef Pana Zbyszka, musi wiedzieć, z kim nawiązywać kontakty biznesowe, żeby nie okazało się, że nagle Pan Zbyszek został złapany na przemycie ludzi, narkotyków czy broni, a był pewien, że wiezie kawę. Pan Kaziu musi też wiedzieć jak sprawdzać wiarygodność kontrahentów, żeby mieć później pieniądze na zapłacenie Panu Zbyszkowi pensji. Musi znać się na przepisach BHP i prawach pracowniczych, żeby zapewnić Panu Zbyszkowi zdrowe, bezpieczne i godziwe warunki pracy i musi wiedzieć dokładnie wszystko to, co Pan Zbyszek, żeby móc weryfikować bezpieczeństwo pracy kierowcy. A może się zdarzyć też tak, że Pan Zbyszek w trasie, na przerwie obiadowej, złamie nogę i Pan Kaziu będzie musiał dokończyć trasę osobiście. Do tego dochodzą wszyscy Iksińscy, którym wydaje się, że jak wbiegną pod maskę na przejściu dla pieszych to czterdziestotonowa ciężarówka ma obowiązek wyhamować, bo takie są przepisy (to nic, że nieco sprzeczne z prawami fizyki). Cała masa Kowalskich, którzy wyprzedzą na trzeciego, bo ten TIR tak się wlecze i oczywiście ogrom Nowaków, którzy blokują drogi, bo nie chcą mieć trasy przelotowej pod domem, mimo, że w chwili zakupu działki budowlanej wiedzieli, jakie są plany zagospodarowania przestrzennego najbliższej okolicy.

To wszystko i wiele, wiele, wiele więcej będzie tematem naszego serwisu. Będziemy starali się przekazywać Wam informacje jak bezpiecznie transport prowadzić, w transporcie pracować i z transportem żyć, niezależnie od tego, czy jesteście z branży, czy tylko widujecie czasem ciężarówki na autostradzie.



UP
Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i TransportuDKV-Euro ServiceGreen DriveRzetelny PrzewoźnikDoradca ADRKarta DKVWroekoProgramy Komputerowe dla Firm Transportowych i SpedycyjnychDoradztwo Transportowe Grzegorz SitarekNiemiecki Zespół Adwokacki Damian Dziengo & Partnerzy - ROZMAWIAMY PO POLSKU
Copyright by ceylley, 2011 - 2013