OZPTD - Relacja z Konferencji "Nie daj się okraść" Poznań 08.03.2012 

Serwis redagowany przez Dolnośląski Ośrodek Szkolenia i Informacji Transportowej
Ubezpiecznie Odpowiedzialności Zawodowej Przewoźnika

Relacja z czwartej konferencji z cyklu „Nie daj się okraść”

Czwarta konferencja z cyklu „Nie daj się okraść – czyli jak zabezpieczyć firmę przed oszustwami w transporcie”, organizowana przez firmę „Logintrans” wspólnie z OZPTD - region dolnośląski, rozpoczęła się miłym akcentem tematycznym, związanym z datą spotkania (8 marca) - wręczeniem kwiatów wszystkim paniom, z okazji ich święta. Tradycyjnie konferencję otworzył i prowadził Leszek Luda – Wiceprzewodniczący OZPTD regionu dolnośląskiego.

Maciej Maćkowiak z „Logintrans” przedstawił wyniki ankiety, przeprowadzonej przez giełdę transportową „TRANS”, na temat kradzieży w transporcie. W badaniu uczestniczyło ponad 3 tysiące firm transportowych z 7 krajów. Wedle wyników ankiety, wciągu 3 lat, co druga z tych firm miała przykre doświadczenia w tym zakresie. O skali zjawiska świadczyć może fakt, że wartość szkód poniesionych w wyniku kradzieży, w całej UE, szacuje się na 10 miliardów Euro rocznie. Trudno o dokładne dane w tej materii, ponieważ nikt nie jest skłonny rozmawiać o swoich „wpadkach”. Firmy, które poniosły stratę zazwyczaj się tym nie chwalą. Spedycje, obsługujące wiele firm wolą przemilczeć takie sytuacje, gdyż mogłoby to zostać źle odbierane przez ich kontrahentów. Przewoźnicy też zamiatają kwestię kradzieży pod dywan, żeby nie psuć opinii o swojej firmie.

Wyniki ankiety odkryły, jak wielkim problemem są kradzieże w branży transportowej.

Następnie funkcjonariusze wydziału Przestępstw Gospodarczych Komendy Wojewódzkiej w Poznaniu: Tomasz Sobczak i Maciej Maćkowiak (zbieżność nazwiska i imienia z poprzednim interlokutorem zupełnie przypadkowa), przedstawili metody działania złodziei i grup przestępczych. Przestrzegali przed zbyt atrakcyjnymi frachtami, zarówno pod względem wysokości przewoźnego jak i terminu płatności. Okazuje się bowiem, że grupy przestępcze wykorzystują pojazdy uczciwych przewoźników do działań przemytniczych. Często zdarza się, że po wykryciu przemytu, środek transportu jest zatrzymywany do dyspozycji prokuratury danego kraju. Umieszcza się go na odpowiednim, płatnym parkingu. Ceny wahają się od 200 do 2.000 Euro za dzień postoju, może się więc okazać, że po wyjaśnieniu sprawy cena za parking przekroczy wartość samochodu. Funkcjonariusze przestrzegali również przed „dziwnymi” miejscami załadunków, jak np. płyty gipsowe odbierane z warsztatu wulkanizacyjnego, a nie ze składu budowlanego.

Następnie Łukasz Chwalczuk, z kancelarii prawnej „Iuridica”, pokazał w swojej prezentacji sposoby wyłudzeń ładunków, oraz jak im zapobiegać. Zaoferował również pomoc prawną dla osób poszkodowanych w takich okolicznościach.

Na zakończenie pierwszego modułu konferencji „Nie daj się okraść”, Leszek Luda zaprezentował stronę internetową www.ozptd.info.pl, na której znajdują się linki do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Krajowego Rejestru Sądowego, Rejestru REGON, NIP-u, czy unijnego VIES. Na portalu tym można również znaleźć gotowe wpisy na wykresówkę, dostosowane do różnych sytuacji drogowych.

Po przerwie kawowej, Pani Joanna Burda, wspólnie z Grzegorzem Haładusem, jako przedstawiciele organizatora konferencji, przedstawili sposoby weryfikacji firm chcących mieć dostęp do giełdy „TRANS”. Pokazali jakimi metodami posługują się przestępcy próbujący uzyskać dostęp do ładunków i przewoźników. Padało wiele pytań dotyczących giełdy „TRANS”, jej funkcjonowania, pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności, oraz blokowania dostępu do giełdy dla nieuczciwych użytkowników. Przedstawiciele giełdy uczulali, że mimo wszelkiej staranności z ich strony, może zdarzyć się sytuacja, że ktoś nieuczciwy otrzyma dostęp do giełdy, lub firma, która dotychczas była uczciwa zacznie mieć problemy płatnicze (albo innego rodzaju) i w akcie desperacji zacznie oszukiwać innych. Zachęcali do korzystania z takich narzędzi, jak forum giełdy, gdzie na bieżąco można sprawdzać informacje i komentarze na temat firm uczestniczących w giełdzie. Pytania i uwagi do prowadzących prezentację pozwolą na dalsze doskonalenie sposobów weryfikacji firm chcących pracować na giełdzie „TRANS”.

Sebastian Błażkiewicz z firmy SASMA Europe (firma konsultingowo-szkoleniowa o zasięgu międzynarodowym, wdrażająca na rynek polski najlepsze wzorce i praktyki stosowane na świecie w zakresie bezpieczeństwa biznesu), przeprowadził prezentację dotyczącą parkingów i ich klasyfikacji pod względem bezpieczeństwa, gdyż według posiadanych danych ponad 60% kradzieży odbywa się właśnie tam. Prowadzący wskazał, na których parkingach warto parkować, oraz co robić, aby nie paść ofiarą kradzieży.

Następny moduł konferencji rozpoczęła prezentacja Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego z Poznania. Naczelnik Wydziału Inspekcji – Sławomir Nastał – zapoznał uczestników konferencji z nową sytuacją w transporcie, zaistniałą po 4 grudnia 2012, po wprowadzeniu nowych rozporządzeń unijnych. Następnie Pani inspektor Anna Lubczyńska przedstawiła obecnym zakres odpowiedzialności, ciążący na zarządzających transportem, załadowcach i innych podmiotach. Niektórzy uczestnicy konferencji nie kryli zdziwienia z faktu, iż tak wiele podmiotów może zostać ukaranych za zmuszanie kierowców i przewoźników do łamania przepisów. Wyciąg z taryfikatora wywołał konsternację wśród niektórych słuchaczy (pełny wykaz kar można znaleźć na naszej stronie w zakładce Jak Prowadzić Własną Firmę Transportową). Dyskusja, która wywiązała się po prezentacji nie miałaby końca, gdyby nie ramy czasowe spotkania. Podczas wymiany zdań wykazano, że powszechne przekonanie, iż Inspekcja jest tylko od karania, jest nieprawdziwe. Słuchacze mogli się przekonać, że Inspekcja jest dla przewoźników, żeby walczyć z nieuczciwą konkurencją i patologią występująca w transporcie, a rzetelny przewoźnik może spać spokojnie .

Ostatnią prezentację przedstawił Krzysztof Marczak – z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, region Dolny Śląsk – zatytułowaną „Pułapki CMR – wszystko, co chcielibyście wiedzieć o konwencji CMR, ale baliście się zapytać”. Pokazała ona, że mimo niekorzystnych zapisów w zleceniach, mówiących o wolnych od opłat godzinach postoju, przewoźnik może dochodzić swoich należności w inny sposób. Przedstawiono, jak efektywnie egzekwować swoje prawa, zgodnie z konwencją CMR. Okazuje się, że konwencja CMR może dość skutecznie pomóc przewoźnikowi w sytuacjach wydających się bez wyjścia. Burzliwa dyskusja na ten temat została na chwilę przerwana, gdyż czas prezentacji niestety upłynął.

Sympatyczny początek konferencji nie był jedynym. Na zakończenie rozlosowano nagrody ufundowane przez „TRANS.eu” oraz firmę „net4car”. Jeszcze długo po opuszczaniu sali, uczestnicy konferencji oblegali Krzysztofa Marczaka, zarzucając go pytaniami dotyczącymi ich własnych problemów.

Jak wszystkie dotychczasowe konferencje, tak i ostatnia spotkała się z dużym uznaniem, zarówno ze strony przewoźników, jak i operatorów logistycznych. Po poprzednich spotkaniach organizatorzy otrzymali mnóstwo podziękowań i pytań dotyczących kontynuacji akcji, jak i z prośbami o dalszą kontynuację cyklu oraz dodatkową porcję wiedzy. Następne szkolenia z cyklu „Nie daj się okraść” już wkrótce. O miejscu i dacie kolejnych spotkań dowiedzieć się będzie można śledząc informacje na portalu www.rzetelnyprzewoźnik.pl, na naszym serwisie www.ozptd.info.pl, lub odwiedzając naszą stronę na facebook'u www.facebook.com.pl/ozptd.

Anita Luda



UP

Zdjęcia z konferencji:

Te i wiele, wiele więcej zdjęć w wysokiej rozdzielczości znajdziesz w naszym Picasa Web Album'ie. UWAGA! Ze względów bezpieczeństwa, zdjęcia są chronione kluczem autoryzacji. Napisz do nas na admin@ozptd.com.pl lub wyslij nam wiadomość poprzez nasz profil na facebooku, aby otrzymać pełny dostęp do albumu.

Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i TransportuDKV-Euro ServiceDoradca ADRKarta DKVWroekoProgramy Komputerowe dla Firm Transportowych i SpedycyjnychDoradztwo Transportowe Grzegorz SitarekNiemiecki Zespół Adwokacki Damian Dziengo & Partnerzy - ROZMAWIAMY PO POLSKU
Copyright by ceylley, 2011 - 2013